сряда, ноември 07, 2012

„Папурика“

Не бях чел нищо досега от японската фантастика.

Преди доста време си купих една книжка на Комацу Сакьо от руската книжарница срещу Съдебната палата, но така и не опрях до нея; и досега е нейде из библиотеката ми, затисната от още други книги, също така купени и непрочетени.

А иначе съм любител на фантастиката.

Затова се нахвърлих върху „Папурика“ (パプリカ, 1993 г.) на Цуцуи Ясутака доста лакомо (не превеждам заглавието, защото на български „Пиперка“ ми звучи тъпо, а „Чушка“ – още по-тъпо: никак не върви за прозвище на красиво момиче).

Книгата е интересна, макар че на някои места ми се стори провлачена, и разработва както темата за учения и неговото изобретение, което в ръцете на недобросъвестен човек може да се превърне в демонично оръжие, така и за фантоматиката (да си послужа с термина на Станислав Лем), която може да изведе човека от реалния свят и да го въведе в нереалния (сън, виртуална реалност), често с неблагоприятни за него последици.

Когато завърших четенето, се наградих и с анимационния филм на Кон Сатоши (2006 г.), направен по книгата и заслужаващ да му бъде обърнато внимание.

Целият филм с английски дублаж можете да видите ТУК, а от мене само тава: