петък, март 31, 2017

Из протоколите от разпитите на Васил Левски и неговите сподвижници - 6

ДО ТУК:
Първи и втори разпит на Васил Левски (5 януари 1973 година)
Трети разпит на Васил Левски (6 януари 1973 година)
Четвърти разпит на Васил Левски (7 януари 1973 година)
Пети разпит на Васил Левски (8 януари 1973 година)
Шести разпит на Васил Левски (8 януари 1973 година)

РАЗПИТ НА ХРИСТО ХАНДЖИЯТА (Христо Цоньов - Латинеца)

януари 1873 година

Как ти е името, откъде си, какво е занаятието ти, на колко си години?

Христо, на баща ми – Цоньо, ловчанец съм, държа хан в Какрина, на двадесет и пет-двадесет шест години съм. От седем месеца съм ханджия в Какрина. Преди се занимавах с кожарство в Ловеч, кръчмарувах малко време край Ловеч.

Кога се срещна с Дякон Левски и как стана запознанството ви?

Срещнах се с него през нощта, когато го заловиха. Нея нощ той дойде заедно с моя роднина Никола бакърджията, когото познавам.

Когато беше кръчмар край Ловеч, Дякона не идваше ли в кръчмата ти?

Не е идвал никога.

Дякона е бил толкова време в Ловеч, може ли да казваш, че не знаеш?

Не съм го виждал, не зная.

Дякона казва, че когато ти си бил кръчмар край Ловеч, той идвал няколко пъти в кръчмата ти [и е] нощувал там.

Там не е само моят дюкян, там има четири-пет дюкяна, може да е ходил в кръчмата на другиго.

Дякона казва дори: „Известно време не бях виждал тоя човек, видях го тоя път в Какрина.“

Нека казва, не го познавам.

ВЪПРОСИ КЪМ ДИДЬО ПЕЕВ

Познаваш ли човека, който седи насреща ти?

Виждал съм го в Ловеч, но какъв е – не зная.

Не си ли носил на Дякона писмо в кръчмата на тогова, край Ловеч?

Виждах го само в Ловеч в Мариновото кафене, но в кръчмата на тогова писмо на Дякона не съм носил.

[Подписал:] Дидьо Пеев

ВЪПРОСИ КЪМ ХРИСТО ХАНДЖИЯТА

Как дойде Дякона в твоя хан и защо те задържаха? Щом ти не се познаваш с Дякона и не си му бил другар, щяха ли да те задържат?

Втората вечер на Коледа, към десет часа, те дойдоха заедно с Никола бакърджията [и] отседнаха в моя хан. Аз казах на вуйчо ми Вълчо: „Ако идеш в Ловеч, вземи коня на баща ми“ и си заминах. Когато отивах, аз накарах Никола бакърджията да заключи вратата. Когато се върнах, чух един пушечен изстрел [и] видях, [че] заловили Дякона. „Къде беше?“ - ме запита Хюсеин бинбашият. Аз [му] казах. Сетне те ми казаха: „Заключи хана и ела!“ Вземаха ме заедно с Никола [и] ни изпратиха в Ловеч, оттам в Търново, [а] оттам тука. В тая работа аз никак не влизам и нямам нищо общо с нея.

Не попита ли ти Никола – кой е тоя човек и къде се е намерил с него?

Попитах го, и той ми каза, [че] бил Петко търновецът, срещнал го из пътя.

Откога се занимава Никола с бакърджийство?

Никола от малък, заедно с брата си Станьо, е бакърджия в Ловеч.

Няма ли Никола друг прякор?

Казват го Никола Цвятков.

[Подписал]: Христо ханджия

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.