понеделник, април 03, 2017

Из протоколите от разпитите на Васил Левски и неговите сподвижници - 9

ДО ТУК:
Първи и втори разпит на Васил Левски (5 януари 1973 година)
Трети разпит на Васил Левски (6 януари 1973 година)
Четвърти разпит на Васил Левски (7 януари 1973 година)
Пети разпит на Васил Левски (8 януари 1973 година)
Шести разпит на Васил Левски (8 януари 1973 година)
Разпит на Христо Цоньов - Латинеца (януари 1973 година); Разпит на Никола Цвятков - Бакърджията (13 януари 1973 година), Разпит на поп Стефан от село Голям извор (13 януари 1973 година)

РАЗПИТ НА ТЕТЕВЕНЕЦА ТИХОЛ МАРИНОВ

13 януари 1873 година

Как ти е името, откъде си, какво работиш, на колко си години?

Тихол, на баща ми Марин, тетевенец съм, занимавам се с бояджийство, на четиридесет и пет години съм.

Какъв ти е хаджи Станьо?

Мой зет е.

Вие сте се събирали в къщата на хаджи Станьо и сте правили събрания, какво се съвещавахте?

Аз никога не съм бил, не зная.

Как казваш „не зная“, [когато] бунтовническият комитет е правил събрания и ти си бил там, има [хора], които знаят.

Аз такова събрание и комитет не зная.

Хаджи Станьо е твой роднина, ако това събрание стане в неговата къща, [може ли] да се вярва, че ти не знаеш?

Аз нямам абсолютно [никакви] сведения за такава работа.

Ако дойдат [хора], които знаят, и ти кажат в лицето, какво ще кажеш ти?

Ако кажат, за да ме вкарат в беда, какво да кажа?

(Когато се извърши очната ставка на Тихол Маринов с Марко Йончев от Тетевен, даскал Иван, Иван хекимина, Лальо Пеев и синовете на хаджи Иван – Станьо и Станчо, от тия Марко Йончев и даскал Иван казаха, че в началото не е ставало дума за комитета, че веднъж бил на събрание, че Тихол Маринов е дал за читалището или училището пари, и че веднъж бил на събрание, и че ако е бил на събранието, когато Левски чел вестник, на друго събрание не е бил.

Иван хекиминът и Лальо Пеев пък казаха, че не знаят дали Тихол е постъпил [в комитета]. Че не знаят Тихол Маринов да е постъпвал в комитета казаха още Станчо и Станьо.)

25 зилкаде 1289 - 13 януари 1873 година.

Подписали: Тихол Маринов, даскал Иван, Марко Йончев, хеким Иван, Лальо Пеев, Станчо, Станьо

Зададените въпроси и отговори, показанията и очната ставка на споменатия Тихол се протоколираха по-горе в наше присъствие.

25 зилкаде 1289 - 13 януари 1873 година.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.